Bankzaken goed en veilig geregeld
Bankzaken online regelen neemt toe. Hoewel veel financiële contracten nog in het bankkantoor worden afgesloten, informeren consumenten zich eerst online over zaken als rente, hypotheken en pensioenen.
Onafhankelijk financieel advies is zeldzaam
Mijn adviseur zal me wel iets goeds adviseren denken veel bankklanten. Maar men is vaak te goedgelovig want de meeste financiële adviseurs leven van de commissie en provisie die ze ontvangen van de aanbieders van de producten. Daarmee dient men twee belangen en is men niet onafhankelijk. Veel financieel adviseurs opereren eerder als verkoper en verkopen bij voorkeur producten met een hoge provisievergoeding. Dit is niet per se het beste product voor de klant.
Zelden deed zich de behoefte om
geld- en bankzaken goed geregeld te hebben zo voelen als tegenwoordig. Misschien kan onderstaande artikelreeks daarbij van nut zijn.
Algemene banken: compleet pakket bancaire diensten
In de praktijk komt het voor dat een bank zich op één enkele bankactiviteit heeft toegelegd, maar in de regel opereren banken als algemene of universele banken. Met de term algemene bank is een bancaire instelling bedoeld die het hele scala aan bancaire diensten aanbiedt.
Typische bankzaken
Typische en traditionele bankzaken zijn onder meer:
- spaarbedrijf, het aanbod aan spaarrekeningen en beleggingsvormen;
- kredietverlening in de meest uiteenlopende vorm, van debetstand tot lange-termijn-krediet;
- effectenhandel.
Online vergelijken van bancaire producten
Meer dan 60 procent van alle internetgebruikers bezoekt regelmatig financiële websites en liefst 20 procent gebruikt financieel gerelateerde zoekopdrachten. Desondanks wordt nog geen 20% van alle nieuwe financiële contracten online afgesloten. Bijna 80 procent wordt nog geregeld door rechtstreeks kontakt met de medewerkers van het bankfiliaal. De rest van alle nieuwe contracten wordt schriftelijk of telefonisch afgewikkeld.
Steeds meer online-aanbieders van financiële producten
Het aantal online-bankkanalen steeg in de afgelopen 10 jaar met ongeveer 60 procent en neemt nog steeds toe. Maar wie alleen kijkt naar het aantal online afgesloten kontrakten, onderschat het internet. Bij bijna een op de twee nieuwe kontrakten (48,6%) gaat de klant weliswaar naar het filiaal, maar informeert hij zich vooraf op het internet.