Een bonafide financieel adviseur, bestaat die nog?
Bonafide betekent betrouwbaar, een begrip dat bij de financieel adviseur staat voor “eerlijk” of “te vertrouwen”. “Gelegenheid maakt de dief” is het spreekwoord. Oké, in een adviesgesprek is er altijd sprake van twee partijen: koper en verkoper. Maar helaas is het meestal zo, dat de verkoper met gerichte communicatieve vaardigheid en verfijnde psychologie, de koper in een toestand van onbegrensd vertrouwen brengt. Hier ligt een verantwoordelijkheid bij de koper om het niet zo ver te laten komen.
Vertrouwen essentieel in een financiële relatie
Vertrouwen moet er uiteraard zijn, anders heeft een financiële of zakelijke relatie geen zin. Maar men moet nooit naïef zijn en iemand op zijn blauwe ogen geloven. Het maakt niet uit wie er tegenover u zit, het kan altijd gebeuren dat hij onder druk raakt en zijn goede bedoelingen overboord gooit om zo zijn eigen problemen met voorrang op te lossen.
Waaraan moet een goed adviesgesprek voldoen?
Met financiële producten is het relatief eenvoudig om de klant eender welk product te verkopen, want doorgaans zijn die erg abstract en moeilijk te begrijpen. Onze oosterburen hanteren daarom voor een goed adviesgesprek drie criteria:
- waarheid;
- klaarheid;
- eerlijkheid.
In een adviesgesprek is het daarom erg aan te bevelen om als klant of potentiële klant notities te maken. En een extra gespreksdeelnemer als getuige is, zeker in geval van een financieel geschil, uiterst nuttig.
Bezien vanuit de klant zijn aantekeningen altijd zinvol als daar achteraf uit valt op te maken welke de financiële behoefte was, en wat er waarom door de adviseur werd aanbevolen. Het is altijd erg belangrijk om met nadruk te vragen hoe het aanbevolen financieel product in die behoefte zal voorzien, en dit zorgvuldig te noteren.
Vraag altijd om een gespreksverslag
Verlang bij financiële producten van complexe aard zoals
hypotheken, verzekeringen of
beleggingen, ten alle tijde een gespreksverslag van de betrokken adviseur. Laat daarin de namen van alle aanwezige personen opnemen met tijd en plaats van handeling. Een handtekening van de betrokken partijen kan ook uiterst handig zijn. In geval van een geschil zijn die van cruciaal belang als een der partijen beweert dat iets anders werd geformuleerd. Vergeet niet dat u in een conflictsituatie één ding voor alles nodig heeft: bewijsmateriaal!