Online handel en pakketbezorging
Sinds de uitvinding van de thuiscomputer, maar ook door smartphones en tablets, genieten we van een nieuw soort levensstijl. De laatstgenoemde digitale metgezellen geven ons zelfs de mogelijkheid om een product te bestellen overal waar toegang tot het World Wide Web is. In reclames ziet het er altijd heel eenvoudig uit. De klant bestelt op internet en kan even later zijn aankopen thuis jubelend in ontvangst nemen. Maar de realiteit is vaak anders. Het bezorgen van pakketten wordt steeds moeilijker. Veel ontvangers werken en zijn overdag niet thuis. Dat geldt met name voor de doelgroepen die veel online bestellen. Met een nieuw, flexibeler serviceaanbod willen de grote pakketdiensten daaraan tegemoet komen.
Elke mislukte afleverpoging kost geld
De levermomenten van pakketdiensten zoals PostNL, Hermes of UPS passen vaak niet meer bij de levensstijl van veel klanten. De internetklanten zijn op het werk, aan het winkelen of ze zijn aan het sporten wanneer de pakketbezorger aanbelt. Zelden treft hij hen thuis aan. Dat is niet alleen vervelend voor de klanten maar ook duur voor de bezorgdiensten. Elke mislukte afleverpoging kost hen immers geld. Ze proberen daarom om hun aanbod steeds beter op klanten af te stemmen:
- Klanten kunnen zich per e-mail of sms laten informeren over de verwachte levertijd;
- Tegelijkertijd probeert men een tijdvenster van enkele uren te specificeren, waarin de levering te verwachten valt;
- Soms ook, kan de klant de bezorgdatum met enkele dagen uitstellen;
- Of een buurman aanwijzen waaraan het pakket mag worden geleverd;
- Ook wordt de klant de kans geboden om het pakket naar een ander adres door te leiden, bijvoorbeeld naar zijn arbeidsplaats;
- Bij andere pakketdiensten kan de klant pas na de eerste mislukte bezorgpoging een alternatief adres opgeven of een gewenste datum opgeven voor de levering.
Pakket niet ontvangen. Wie is aansprakelijk?
De ijver van pakketdiensten is begrijpelijk. Per slot van rekening gaat het toch om een bloeiende en lucratieve markt. Maar toch verloopt de bezorging niet altijd even vlekkeloos. Er kunnen veel zaken misgaan bij pakketbezorging. Hoe zijn de rechten van de consument beschermd wanneer een besteld product niet of beschadigd is gearriveerd? Hoe zit het met schadevergoeding bij zoekgeraakte internetbestellingen?
En baan als pakketbezorger of een eigen koeriersdienst
De online-handel betekent een explosieve groei bij pakketbezorgers. Vooral bij traditionele postbezorgers is die groei uiterst welkom. De briefbezorging krimp immers al jaren. Daarentegen worden er jaarlijks miljoenen pakketten bezorgd. En de kersttijd is elk jaar weer een speciale uitdaging voor de bezorgers. Zoals al vermeld is, draait de online handel op volle toeren en het hoogtepunt is nog lang niet bereikt. Kleding en accessoires, fietsen, levensmiddelen en dranken, ja zelfs brillen, worden gekocht via internet zonder dat de klant één voet buiten de deur zet. Handelsbedrijven lijken de poort naar El Dorado te hebben gevonden. Niet zo verwonderlijk dus dat ook particulieren in die markt willen stappen en een eigen koeriersdienst starten.
Een ware handelsrevolutie
En de verwachting op het moment van schrijven (eind 2017), was dat de volumes alleen nog maar zullen toenemen. Daar zijn goede redenen voor omdat we sinds de uitvinding van de thuiscomputer genieten van een nieuw soort levensstijl. Andere digitale metgezellen zoals smartphones of tablets geven ons de mogelijkheid om een product te bestellen overal waar toegang tot het World Wide Web is. Mensen die geen gebruik kunnen maken van traditionele winkels, bijvoorbeeld als gevolg van een handicap of een klein winkelaanbod in hun contreien, profiteren het meest van de handelsrevolutie.