Sponsoring en alternatieve vormen van financiering
Vooral in tijden van crisis is het vinden van goede sponsors geen gemakkelijke opgave. Een juiste aanpak is bij het zoeken naar sponsors steeds belangrijker: het is zaak om de specifieke wensen en behoeften bij potentiële sponsoren te achterhalen en hen een op maat gesneden financieringsconcept voor te leggen waar beide partijen beter van worden. Er bestaan tegenwoordig trouwens ook alternatieven voor financiering door sponsoren.
Sponsoring essentieel voor welslagen van veel projecten
In het verenigingsleven is sponsoring doorgaans een essentiële voorwaarde om projecten financieel van de grond te krijgen. Men doet een beroep op financieel daadkrachtige particulieren of bedrijven, welke laatsten daar een stuk naamsbekendheid en prestige kunnen verwerven. Vaak is er sprake van een win-win-situatie waarbij niet alleen de geldvragende partij baat heeft. Ondernemers beschouwen sponsoring doorgaans als een zeer effectief middel om hun product of dienst zeer gericht bij een bepaalde doelgroep onder de aandacht te brengen.
Sportsponsoring in het gedrang
Het spreekt voor zich dat
in tijden van crisis ook sportclubs daar de gevolgen van ondervinden. Meer en meer sportclubs hebben tegenwoordig onvoldoende financiële middelen om de uitgaven te kunnen dekken. Gemeentelijke overheden stellen zich steeds kritischer op bij eventuele subsidie-aanvragen. Niet onlogisch, want het gaat per slot van rekening toch om gemeenschapsgeld. Maar het is natuurlijk erg sneu dat sportclubs zich, juist ook op voorspraak van overheden, inspannen voor het terugdringen van bijvoorbeeld zwaarlijvigheid terwijl men van diezelfde overheid steeds minder financiële ondersteuning daarvoor krijgt.
Een activiteit of project financieren via crowdfunding
Een bijzondere vorm van sponsoring die de laatste jaren snel opgang heeft gemaakt, is crowdfunding. In feite is er geen simpeler manier van geld inzamelen denkbaar dan via het internet. Men maakt mensen enthousiast voor een idee of project en laat hen dat meefinancieren. Het idee van crowdfunding vond zijn oorsprong in de Verenigde Staten en was in eerste instantie vooral bedoeld voor de sponsoring van muziekopnames. Maar het principe van crowdfunding heeft zich in de voorbije jaren razendsnel over de wereld verspreid en ook in ons land vaste bodem gevonden. Of het nu gaat om een muziekevenement, een jeugdkamp of een sportvereniging , voor al die activiteiten bestaat er tegenwoordig wel een geschikt platform.