App in plaats van bank
Steeds meer particuliere klanten keren financiële instellingen de rug toe. Ze gebruiken liever innovatieve toepassingen van nieuwe bedrijven. Traditionele banken vrezen voor hun bestaan. Want wereldwijd zijn er honderden, zo niet duizenden Fintech-bedrijven bezig om een revolutie in de wereld van de banken tot stand te brengen. Ze zijn klein, wendbaar en creatief en ze beloven een aanmerkelijk eenvoudiger omgang met geld. Ze lokken klanten met brutale reclame, prachtig ogende websites en praktische apps.
Betalen met de smartphone
Bij betalen op internet, heeft het maar enkele jaren geduurd voordat Paypal was uitgegroeid tot marktleider. Nu willen Apple Pay, Google Wallet en anderen in winkels en cafés betalingen met de smartphone promoten. En ondertussen werken Snapchat en Facebook samen zodat gebruikers rechtstreeks geld aan elkaar kunnen sturen. Als die ontwikkeling doorzet, kunnen de banken hun creditcard-aanbiedingen doorstrepen en de geldautomaten demonteren.
Social investment
Internetportals zoals WikiFolio maken social investment mogelijk, waarbij kleine beleggers de strategieën van ervaren handelaren kunnen volgen om die vervolgens toe te passen op de eigen portefeuille. Zet die trend zich door, dan hebben beleggingsadviseurs bij banken een probleem.
Crowdlending via kredietplatforms
Kredietplatforms zals Smava, Auxmoney en Geldvoorelkaar brengen kredietnemers samen met burgers die geld willen uitlenen. In ons land is dat nog slechts een marginaal verschijnsel. Maar in heel Europa zou dat volgens het Duitse dagblad Die Zeit in 2015 al een volume van 7 miljard euro hebben bereikt. En nóg verder was de markt in de VS, waar financiële aanbieder PwC tot 2025 een groei tot 150 miljard dollar voorspelde. Ontwikkelt zich het fenomeen ‘crowdlending’ even snel, dan zullen banken en andere kredietinstellingen snel beduidend minder gaan verdienen.