De rol van de banken
Banken vervullen in ons maatschappelijk bestel al eeuwenlang essentiële functies op het gebied van betalingsverkeer, lenen, sparen, effecten en het kapitaalverkeer in zijn algemeenheid. Toch wil deze bijdrage u niet al te zeer vervelen met historische ontwikkelingen binnen de bankensector maar veel meer in gaan op de actuele betekenis ervan.
Het productaanbod van banken
Het wil u vooral een overzicht van en inzicht in het vrij breed scala van (binnenlandse) bankinstellingen en hun uitgebreide productaanbod verschaffen. En aangezien de schrijver heel wat jaren in dienst van een grote algemene bank met een breed scala aan producten was, bevatten de bijbehorende artikelen heel wat suggesties, tips en informatie die de lezer kunnen helpen om het contact met de bank te optimaliseren. Of om van bank te veranderen als blijkt dat u momenteel niet optimaal bediend wordt.
Lenen, verzekeringen en goud
En regelmatig wordt vanuit bedoelde bijdragen ook gelinkt naar andere specifieke financiële thema's zoals leningen, verzekeringen of
goud. Allemaal producten die door banken en spaarbanken aan de man gebracht worden. Het gaat daarbij dus vooral om bank-specifieke producten en diensten.
Internetbankieren steeds populairder
Zo omstreeks 1990 begon in het Nederlandse bankenlandschap het grote fuseren. Veel traditionele gevestigde en deels ook kwalitatief minder "draagkrachtige" banken verdwenen uit het straatbeeld. Onrendabele filialen werden gesloten (de filiaaldichtheid was in Nederland extreem hoog met op vrijwel elke hoek van de straat een bankkantoor), werknemers ontslagen, of vervroegd met pensioen gestuurd, klanten werden naar automaten gedirigeerd en voelden zich met betrekking tot persoonlijke advisering in de steek gelaten. Financieel advies moest steeds meer worden verkregen bij onpersoonlijke
callcenters die eruit zien als een moderne legbatterij voor kippen. Bankdiensten werden onder het motto "Doe-het-zelf" verplaatst naar het Internet.