Bankzaken steeds meer mobiel afgehandeld
Ook in ons land stijgt het aantal klanten dat voor zijn bankzaken mobiele apparaten zoals de smartphone gebruikt. Maar de Chinezen, Indiërs, Chilenen of Zuid-Koreanen kunnen wij als Nederlanders nog niet bijbenen. Klanten van Nederlandse banken moeten wat dat betreft nog een inhaalslag maken.
Smartphone vervangt bezoek aan bankkantoor
Vanaf het moment dat bankklanten thuis vanaf hun computer of onderweg via de smartphone zaken van allerhande aard online kunnen afwikkelen, verwachten ze dat ook van de bank. Ongeacht of er een bankfiliaal in de buurt is, wil men geld kunnen overmaken, fondsen kopen of kredieten aanvragen. De trend is duidelijk: de smartphone vervangt steeds meer het traditionele bezoek aan het bankfiliaal. Ook in ons land groeit onder bankklanten de bereidheid om een mobiel apparaat te gebruiken voor banktransacties . Daartoe behoren naast smartphones zoals de iPhone of de Samsung Galaxy ook tablet-computers (bijvoorbeeld de iPad ). De groeicijfers zijn ronduit indrukwekkend te noemen.
Inhaalslag door banken gemaakt
Consumentenorganisaties wezen enkele jaren geleden nog op een relatieve achterstand bij Nederlandse banken in een wereldwijde vergelijking. Maar de snelle toename van het aantal gebruikers van mobiel bankieren toont wel de dynamiek van de ontwikkeling aan. Het plaatste banken wel voor grote uitdagingen omdat ze de digitalisering en de doorontwikkeling van hun bedrijfsmodellen onder hoge druk moesten realiseren om de loyaliteit onder hun klanten te verhogen.
Koppeling online en offline diensten nodig
Bovendien was extra inspanning nodig om online en offline diensten aan elkaar te koppelen. Maar als dat eenmaal zijn beslag had gekregen, kon men zich opnieuw etaleren als het aangewezen aanspreekpunt voor financiële kwesties. Gelukkig is die digitale inhaalslag bij Nederlandse banken al enige jaren geleden met succes ingezet.
De betekenis van internetbankieren wereldwijd
Welke betekenis het internet inmiddels voor banken heeft gekregen, tonen gebruikersstatistieken overduidelijk aan. In de loop van 2013 werden door een Duits bureau wereldwijd 190.000 bankklanten ondervraagd. In China bedroeg het aandeel van mobiele apparaten bij het internetbankieren al 60 procent, in Chili 57 procent, 56 procent in Zuid-Korea en in India 55 procent. In de Verenigde Staten gebruikt trouwens 45 procent van de bankklanten mobiele diensten.
De risico's van mobiel bankieren
Opmerkelijk was dat een land als Duitsland erg achterbleef, niet alleen ten opzichte van veel opkomende landen maar ook in vergelijking met andere geïndustrialiseerde landen. Dat met name Duitse klanten enigszins terughoudend zijn om apps voor mobiel bankieren te gebruiken, hangt voor een deel samen met hun aangeboren bezorgdheid over veiligheid. Keer op keer werden de gevaren van mobiel bankieren door deskundigen onderstreept. Want mobiele telefoons worden nu eenmaal als kwetsbaarder beschouwd voor aanvallen dan een computer.